onsdag 2 september 2009

Surpuppan Gillberg

Björn Gillberg var på Värmlandsnäs för att prata vindkraft för vindkraftsmotståndare. Han kallade planerna på näset för sanslösa och skällde ut byggherrar, markägarintressen mfl efter noter.
Han har naturligtvis rätt i att ett par hundra vindkraftsverk skulle förstöra landskapet. Men det finns heller ingen som tror - eller vill - att det blir så många.
Han konspirerade så det stod härliga till. Inga pengar stannar kvar i bygden! Någon ny el behövs inte! Allt ska bara gynna elexport och utländska finansvalpar!
Jag har tidigare följt hans förespråkande av Öresundsbron och lyssnat på hans osande litanior över etanolen som fordonsbränsle. Och nu det här!
Varför är han så stark motståndare till allt utom hans egen metanolfabrik i Hagfors? Varför vill han inte se att det finns andra miljövänliga intressen också? I vindkraftens fall handlar det om delägarskap, arrendeintäkter och ny grön el som ersätter kol, olja och kärnkraft.
Det är illa att en sådan förtroendeingivande person använder sitt varumärke till sånt här skitsnack.
Jag tror också att den här inställningen kan bli ett bekymmer för metanolfabrikens förverkligande. Vilket också bekymrar mig. Dels för att jag tror satsningen är helt rätt, dels för att jag också är aktieägare hos herr Gillberg...

Inga kommentarer: