tisdag 30 september 2025

Investeringar ner i byrålådan

https://www.nwt.se/2025/09/30/besvikelse-efter-trafikverkets-forslag-till-investeringar-i-varmland-257ec/

https://www.vf.se/2025/09/30/trots-statsministerns-lofte-inget-dubbelspar-mellan-kil-och-karlstad-i-nya-trafikplanen-66a2c/

https://www.sverigesradio.se/artikel/regionradet-om-trafikverkets-plan-besvikelse-for-oss

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/politikerna-i-varmland-om-infrastrukturplanen-en-besvikelse

Det blir inget dubbelspår genom Värmland.

Inte heller någon investering i E18 och ut åker även en av ombyggnadsetapperna på 45an. 

In kommer utredningar om nya mötesspår som inte ger den helhet som Värmland behöver.

På investeringssidan var det en mycket klen transportplan som levererades av Trafikverket idag. All värmlandsmedia uppmärksammade detta och det blev mest rynkade ögonbryn från vår sida.

 

Vi har i Värmland sedan lång tid tillbaka haft samma prioriteringar och det vore skönt att kunna börja stryka i listan. I ett avseende ser detta ut att ske då nya slussar i Göta älv ser ut att vara säkrade. De har på pappret dålig samhällsnytta men i praktiken är de oerhört viktiga för hela Vänerområdet. Och att flytta över allt det godset på andra transportslag skulle vara helt orimligt.

Satsningarna på drift och underhåll blir också välkomna.

 

Men det av många anledningar viktiga stråket mellan våra huvudstäder har inte

prioriteras av Trafikverket.  Trots omfattande utredningsmaterial och en situation med dålig tillförlitlighet på järnvägen till och från Värmland så uteblir satsningarna mellan Kil och Kristinehamn. Det som kommer i stället är utredningar av mötesspår men det kommer inte lösa det bakomliggande problemet. Samtidigt fortsätter trafiken att öka.

 

Nuvarande regeringsunderlag lovade före de tog över att ett stort antal projekt skulle genomföras när tanken på höghastighetståg skrotades. Bla dubbelspår på Värmlandsbanan. Löftet om mer pengar till underhåll har infriats – även om inflationen äter upp mer än vad som är rimligt.

Men en förstärkt och robust öst-västlig förbindelse behövs.


Vi är dock i gott sällskap. För just nu sitter landets nästan samtliga regioner och är lika missnöjda med vad planen innehåller. Har vi orimliga förväntningar? Eller har vi ett stelbent system som konstant ligger 20 år efter behovet? Hur gör vi för att komma ikapp? 

Min slutsats är att vi måste jobba på ett helt annat sätt. Ungefär som regeringen lovade före valet 2022. Antingen ska staten börja låna mer pengar till infrastruktur. Eller så ska vi få in annat, privat kapital som bygger och driver anläggningen i ett avtal med staten. Ett sådant koncept har vi tagit fram inom ramen för Oslo-Stockholm 2.55. I det fallet visar vi hur en ny gränsbana kan betalas med intäkter från trafiken och därefter återlämnas till staten när den är helt avbetalad. 

Den här typen av lösningar behöver vi se mycket mer av – omgående. Att lägga ner ett omfattande utredningsarbete vart fjärde år, för att därefter sitta kvar med samma oavprickade önskelista är inte hållbart för någon region. Eller för Sverige som helhet.





 

 

Inga kommentarer: