torsdag 30 oktober 2008

Dyr mat som ser billig ut

Möte i Kil igår om närproducerade livsmedel. Hur ska vi få fler som satsar på livsmedelsförädling och kommer det stora intresset från konsumenterna att hålla i sig? Det var några av frågorna.
Ja, Krisen lär väl påverka det här området också, men sannolikt kommer det finnas ett stort utrymme för närproducerat och regionala varumärken. Även om det kostar lite mer.
Min personliga - och högst amatörmässiga - inställning är att man måste lyfta varumärkena ännu mer. När Värmlandsgris ligger nerkastad i samma frysdisk som den danska fläskfilén, i nästan likvärdiga förpackningar, så tar man inte vara på varumärket. Vi hävdar ju att den svenska maten håller en högre kvalitet framförallt eftersom det tas större hänsyn till djur och natur. Mat som kommer nära ifrån belastar också miljön mindre.
Men säger vi att det lite dyrare också är lite bättre - då måste vi också visa det i butiken.
Gör egna sektioner för värmländska produkter. Med egna färger, design och belysning.
Då hittar folk det lokala och det blir också lättare för våra utländska besökare att hitta rätt.
Bo Thunberg på Kifa har helt rätt. Hur ska en matintresserad turist hitta värmländsk mat när vi inte törs visa upp den?

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Erik,

Hittade din blogg när jag sökte på landsbygd. Du har helt rätt med att ta hand om varumärket när det gäller närproducerad mat. Det är något som diskuteras även i vårt län. Kommer att gå in och kolla här fler gånger.