söndag 4 april 2010

Vårt löjliga överflöd

Bläddrade igenom andra boken i Jens Assurs och LRFs projekt Hunger. Bild på bild av hur det ser ut i våra stormarknader. Hyllkilometer med fil och mjölk med en valfrihet som bara kan beskrivas som onödigt stor. Kubikmeter med bubblat och obubblat vatten, trots att vi har världens bästa kranvatten. Och godis som skulle ge ett helt land i Afrika ont i magen.
Men jämfört med första boken träffade den ändå inte... förrän i torsdags då jag stod på Coop i Säffle och skulle handla. Fann mig själv i korridoren med snacks, letande efter ostbågar. Blev irriterad för att jag inte hittade några, trots att jag vandrade fram och tillbaka flera vändor... och mitt i detta överflöd studsade bilderna från Assurs bok tillbaka. Inte nog med att vi har 17 sorters filmjölk och åtta olika smaker på de krossade tomaterna... vi är dessutom så slösaktiga att vi slänger bort en massa av det vi köper. I butiken är vi som vargar som roffar åt oss så mycket vi orkar för att förbereda oss på den svält som aldrig kommer. Och när vi blivit mätta och feta så kastar vi bort det som blir över och gnäller över att maten är så dyr.
Visst är vi ganska löjliga, i alla fall.

Inga kommentarer: